18.11.2012

Reklam Yap İzi Kalsın

Reklamlar artık günümüz dünyasında hayatımızın bir parçası haline dönüşmüş bir "bilinç altı yerleştirme programı"dır. Çok kapsamlı şekilde yapılan araştırmalar sonucu piyasaya sürülen bir ortak yapım çalışmasıdırlar. Şekil, tür bakımından farklı zaman ve hallerde karşımıza çıkmaktadırlar. Uygulama alanının geniş olması ve temel amacının "müşteri memnuniyeti" olması onun iyi bir uygulama olduğunu göstermeye çalışsa da esas içeriğinde kötülükler barındırdığını söyleyebiliriz.

Çoğu reklam geniş kapsamlı PR(Halkla İlişkiler) çalışması sonucunda insanlar/müşterilerin huzuruna çıkmaktadır. Bu kapsamlı araştırmayı oluşturan etmenler genelde, ortak değerlerin üzerinden çıkan görüşler sonucunda belirlenmektedir. Bunları belirlemede kullanılan temel esaslar ise:
1-Anket Çalışması,
2-Müşterilerin Yaptığı  Geri Dönüşler(Feedback),
3-O anda ülkede hakim olan popüler ürün profili,
4-Çok kullanılan(satış yapan) ürünler,
5-Maddi açıdan uygun ürünler.
Bunlar temel olarak bir ürünün pazarlamasında yardım alınacak/kullanılacak bir başka deyişle reklamı oluşturulacak temel unsular diyebiliriz. Bu listeyi uzatmakta mümkün.

Bu kriterler ve daha fazlası gözetilerek ele alınan bir ürün günümüz teknolojisi sonucunda karşımıza bir çok şekilde ulaşmaktadır. Bunlar:
1-Televizyon,
2-Bilgisayar/İnternet,
3-Bilboard,
4-Gazete,
5-Radyo.
Bu araçlar kullanılarak karşımıza çıkmaktadır. İletimin kolay olması ve kullanım açısından televizyon ve internet her zaman en başta gelmektedir. Kullanım şekli olarak birbirine de benzemektedir. Bağımlısı olduğumuz programları izlerken en can alıcı yerinde verilen reklam arasında "Kapatırsam kaçar!" düşüncesi ile değiştirilmeyen kanal, sonucunda izlenen reklamlar. İnternette iken de bir siteye girerken sitenin %75 inin reklam olması ve o sitede olduğumuz sürece reklamlara maruz kalmamız. Bu uygulamaların temel amacı "bilinç altına yerleştirme" dir. Belli bir süre sonra istemesen de o ürünü alma yada o ürünü aldırma eylemi yapabiliyorsun. Burada reklam seni araç kullanarak senin üzerinden reklam yapıyor.

Günümüz dünyasında insanlara ulaşmak ve insanlarla iletişime geçmek için birçok araç kullanılmaktadır. Belli araştırmalar sonucunda bir ürünü  insanlara tanıtarak onlara aldırmanın kolay olduğu da kaçınılmaz bir gerçektir. Bunların başrolünde insan olması, oyunun insan üzerinden oynanması temel unsurdur. Şu bir gerçektir ki bir reklam insana bir ürünü zorla aldırmaz sadece: "Alsan/Denesen ne olur" der. İkileme düşen insanda benliğinin tetiklemesi sonucu içindeki canavarı uyandırır ve gafil avlanır.

2 yorum:

  1. Artık bu internet reklamları çok sinir bozucu boyuta ulaştı. Bir haber sitesinde haber okumak için 4-5 defa ekranı kaplayan reklamı kapatmak, ya da yüksek sesle birden bire beliren bir reklam, vb.. bu siteleri kullanmama nedenim oldu açıkçası. Reklam acımasızlık kimi durumlarda. Parası olan için bir seçenek, olmayan için işkence. Ramazan ayında iftara 1 saat kala türlü türlü yiyecek reklamının yapılması ise insafsızlık. Bir de şu yüksek fiyata satılan çocuk oyuncaklarının, çocuk kanallarında sürekli reklamının dönmesi var ki, çocuk üzerinden yapılan sömürünün neresi doğru bilemiyorum. Ben bu reklamlar konusunda pek bir dolmuşum, biri bahsetse de rahatlasam demişim de farkında değilmişim :) Piyango size vurdu. Güzel ve çok yönlü bir konu. Kaleminize sağlık...

    YanıtlaSil
  2. Dedikleriniz tamamen doğru ve tamamen katılıyorum. Reklam günümüzde artık tanıtmadan çok, zorla aldırma eylemine dönüştürdü kendini. Bu da o gücü elinde bulunduran insanların insafsızlığı bir bakıma. Herşeyi para görmenin bir sonucu. Bir takım şeyleri birazda olsa bildiğimden böyle bir başlıyayım dedim. Bu yazının devamı niteliğinde yazılar gelecektir. Yorumunuz için teşkkür ederim :)

    YanıtlaSil

Yorum Kuralları
*Lütfen yalnızca yazı ile ilgili yorumlar yazın.
*Yazının konusu dışında iletmek veya sormak istediğiniz bir şey varsa İletişim Formunu kullanın.

Reklam