4.01.2013

Kısa Dipnot-16: Global Köy-3

Günü gününe izlediğimiz, kaçırınca kafayı yediğimiz o muhteşem televizyon programları. Çoğu kez babadan saklanan kumadalar ve söylenen harika bahaneler "Baba bitiyor,lütfen izliyim şunu!" Bazısı 90 dakika sürüyor, bazısı 120 dakika. Bir film izliyorsun bir bakıma. Kimi dizisine aşık, kimisi tartışma programına. Kimisi karakterleri kahramanı yaptığı için, kimisi nefret ettiği için izliyor. Kimisi muhalif olduğu için, kimisi desteklediği için izliyor. Peki bu programlar neler veriyor bize?

Düşündüğümüz zaman televizyonda yayınlanan programların sadece %15-20'lik bir bölümünün bilgi değer taşıyan izlenmeye değer olduğunu görürüz. Geri kalan %85-80'lik bölümün çöp olduğunu görürüz. Bir televizyon programı bittiğinde bunu sorgularsak bunun ne denli doğru olduğunu anlayabiliriz.

Diziler 90 dakika olmasına rağmen, bu 90 dakika bittiğinde akılda kalan verilmek istenen mesajdan çok  baş kahramanın başına gelen saçma bir olay oluyor ya da bir tartışma programında tartışılan ana gündem maddesinden çok bir anda bir tartışmacının başlattığı ve program sunucunun da reyting düşüncesiyle konuyu  oraya kaydırdı programın sonuna kadar devam eden anlamsız tartışmalar dizisi oluyor.

Genelde bir program oluşturulurken şu basamaklar göze alınır:
1- Programın Adı,
2- Programın Türü,
3- Programın Konusu,
4- Programın Amacı,
5- Yayın Günü/Saati,
6- Yayın Süresi/Periyodu.
Bu başlıklar televizyon/radyo programları (dizi,yarışma,talk,tartışma,açık oturum vs.) oluşturulurken kullanılan belli başlı maddelerdir. Programın türüne ve çeşidine göre adları değişebilir ama temelde hepsi aynı kapıya çıkar.

Maddeleri incelersek temel sorun programın amacı,konusu ve türünde olduğunu görebiliriz. Çoğu programın bir konusu yok, konusunu geçtim türünü bile söyleyemiyoruz. Belli bir amaç uğruna kurulsa da, bir ticari getirisi yüzünden görünürdeki amacının pek bir etkisi olmuyor, çünkü tek amacı "reyting" oluyor. Zaten bu işin en ölümcül hastalığı. Bakıldığı zaman izlenmeyen ama insanlara bir şeyler katan, onları düşündüren programlar fazla izlenmediği için hemen son veriliyor.

Ne zaman reyting hastalığına bir çözüm bulunur, reytingin önemli olmadığı program yapımcıları yani bu işe para yatıran kişiler tarafından kabul edilirse işte o zaman %15-20'lik oran daha yukarılara çekilir.

Şuanda yayınlana çoğu programdan inceleyerek hazırladığım anlamsız bir öneri formu:

Komik Öneri Formu

0 yorum:

Yorum Gönder

Yorum Kuralları
*Lütfen yalnızca yazı ile ilgili yorumlar yazın.
*Yazının konusu dışında iletmek veya sormak istediğiniz bir şey varsa İletişim Formunu kullanın.

Reklam